Thursday, April 7, 2011

TIDUR...KENA SIMPUL & KENA DODOI

بسم الله الرحمن الرحيم
Daripada Abu Hurairah Radhiyallahu Anhu, meriwayatkan bahawa Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda: Apabila tidur salah seorang daripada kamu, syaitan akan mengikat dengan 3 simpulan di atas kepala kamu. Setiap simpulan dihembus: ... "Malam masih panjang lagi....Tidurlah kamu...."
-Sekiranya manusia bangun menyebut nama Allah, simpulan itu akan terbuka.
-Kemudian jika dia berwudhuk, simpulan ke 2 pula akan terbuka.

-Kemudian jika dia bersolah tahajjud, maka kesemua simpulan akan terbuka.

Maka berpagi-pagilah dia dalam keadaan cergas & gembira serta banyak kebajikan yang diperolehinya. Dan sekiranya dia tidak bangun tahajjud, dia akan lesu, timbul sifat malas & rugi daripada segala kebaikan. (HR Abu Daud)

Wallahu 'alam.

Gambar hiasan..

P/S: Tiap-tiap malam bila tidur, kita asyik kena tipu di syaitan aje ye. Semoga penulis sendiri dapat kekuatan untuk amal & sampaikan.

20 comments:

ahmad humairi said...

Assalamualaikum,

Kadang-kadang simpulan terbuka...alhamdulillah...tapi asyik tersimpul je....hissyyhhh.

aliaazuan said...

W'salam.
Cikgu, hari2 kita dok bersilat nak buka tali. Asyik dok tersimpul aje ye. Mujahadah sgguh.

Ibnu Mutalib said...

salam
memang payah bersilat dgn syaitan dan nafsu. bila keluar jalan ALlah,payah2 pun buat juga alhamdulillah

hidayu samsudin said...
This comment has been removed by the author.
hidayu samsudin said...

salam...

ble ikatan dh terbuka, jgn duk pandang tempat tdur lg,jeling pon jgn,syaitan licik,nanti duk rayu2 suh tdo balik'..

sy pun lemah kdg2..

نور توفيقا said...

Assalam Kak..

Dari balik m'sia hari tu pqa tak dapat lagi bangun tahajjud. Elok2 dah terjaga, pergi tidur balik.. Bangun untuk subuh je:(

Kena usaha kuat lagi ni bukak simpul2 tu semua!

Cikgu Sue [CS] said...

Assalamualaikum...
hr ni sy majuk dgn hincik somi...dia bgn tahajjud sorang2...huhuhuhu!

aliaazuan said...

Assalamualaikum smua..

Ibnu Mutalib,
Ye ye, sohih. Itu yg nk kena azam khuruj lama2 sikit tu Tuan..


Ayu,
Mmg takdan nk jeling pun Ayu, pasal pe, kalau dh bangun tu mata still dok katup lg. Berjln dlm kesamaran. :-)

aliaazuan said...

Piqa,
Dia simpul kuat sgt gamaknya.
Kena usaha lbihlah cmni. Tak kata kat org, kdg2 akak pun sama. :-(

CS,
wah, kalo dh smpai tahap majok ni mknanya dh dpt hakikat ni. Lain kali kan kena letak air smangkuk kt tepi tmpt tido. Suruh dia tlg renjis2 sikit. Kalau dia tak bangun kita plak yg renjis die.. :-)

fuad ansari said...

Perasan gak kalau dapat amal baca doa bangun tido, ambik wudhuk n solat sunat, terasa diri lebih segar..

Mudah2an kita bukan di kalangan insan2 yang malam harinya adalah malam orang yang rugi mahupun malam orang yang tidak mendapat apa2, untung tidak rugi pun tidak..
Moga malam hari kita dan seluruh ummat adalah malam insan2 yang beruntung..

p/s:saya rasa yg penting adalah tido dengan amal sunnah n kena ada niat bangun tahajjud.. (",)

Norsha said...

Ya Allah, semoga tidurku malam ini menjadi asbab kekuatan utk hambamu ini terus beribadah di esok harinya.....

z@i said...

salam kak,

nape ader tali gantung tu.
erk! takot saya.

kalu terjaga tp tdo balik jadi makin malas dan lesu kan pagi esonyer..wuwuw..

sayo la tuu :(

aliaazuan said...

Salam.

Fuad Ansari,
Betul, tido ikut sunnah & kena ada niat.Bila dpt buat dgn yakin,itu brmkna Tuan dpt klbihan yg Rasulullah bgtau tu.Alhmdulillah.


Norsha,
Amin...
Jgn trlebih mkn mlm dah le.. :-)


Zai,
Tali gntung kat atas tu hiasan semata2. Taktau la cmne rupanya simpulan yg syaitan buat kat kepala kita tu yer..

Ishak Zaini said...

Assalamu'alaikum.

Hanya orang yang bangun dapat kejutkan orang yang tidur, mana mungkin orang yang tidur dapat kejutkan orang yang tidur.

InsyaAllah azam nak banyakkan bangun malam.

Srikandi Ummah said...

salam ziarah kak =)

sebelum tidur jgn lupa baca al-mulk dan maafkan semua orang , takut x bangun terus dari tidur..(^_^)

teringat satu kisah ahli syurga , hanya kerana amalnya yg memaafkan semua org sebelum tidur, melayakkan dia ke syurga sehingga tapak kakinya sudah didengari.

wallahua'lam

aliaazuan said...

Assalam..

Ustaz Ishak.
Benar...mari kita smua berazam & psg niat.


Srikandi Ummah,
Ya, itu pun sunnah Rasulullah. Dan jgn byk buat pkra lalai di siang @ mlm hari, insyaAllah Allah mudahkan utk bangun.

wallahu alam.

Mohamadazhan hjDesa said...

salam kak,

bahaya kalau dapat simpul tali dalam pic tu.hehe

moga tidur kita turut dikira ibadah yang beroleh pahala =)

aliaazuan said...

Salam.

Mohamad azhan,
Bkn saja org lain trkejut tengok tali tu, tuan blog sndiri pun trkejut. :-)
Amin...mudah2an ya.
Jazaakallahu khairan,jemput dtg lg...

Anak Pendang Sekeluarga said...

Salam ziarah,menarik artikel yang di tulis.Saya menjemput kakak untuk memberikan pendapat,pandangan,komentar dan info tambahan di atas tulisan terbaru di blog saya berkaitan “Dakwaan makam Sahabat Nabi Saw ada di Malaysia”.Semoga Allah membalasi segala kebaikan kakak.Sekian,Terima Kasih.

aliaazuan said...

Salam
APS,
MasyaAllah...smpai kena jmput la pula. Alhmdulillah..sbnrnya tringin nak komen sblm ni. tp ntah la..malu kot..Jazaakallah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails