Tuesday, November 9, 2010

INDAHNYA HIDUP BERJEMAAH

بسم الله الرحمن الرحيم

Jangan bersikap hidup secara nafsi-nafsi,
v
v
v

Seperti katak di bawah tempurung...
v
v
v

Bahkan, letakkkanlah diri kita secara ijtimai,
v
v
v

Ibarat seikat penyapu ni...
v
v
v

Berlaga pinggan? Ianya perkara lumrah...
v
v
v

Paling penting! Jangan sampai berpecah hati, macam dua makhluk Allah ni...
v
v
v

Seperti pinggan yang sudah retak, tiada gunanya lagi!
v
v
v

Usahalah pertahankan! Susah senang diharungi bersama,,
v
v
v

InsyaAllah, mudahlah menjalankan urusan agama ke seluruh dunia...
Senangnyaaaaa hati tengok burung-burung ni terbang (selingan sikit).
v
v
v

كُنتُمۡ خَيۡرَ أُمَّةٍ أُخۡرِجَتۡ لِلنَّاسِ تَأۡمُرُونَ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَتَنۡهَوۡنَ عَنِ ٱلۡمُنڪَرِ وَتُؤۡمِنُونَ بِٱللَّهِ‌ۗ
Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji) serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman) -ali Imraan:110

Wallahu alam

p/s:telah diedit..
jazakallahu khairan untuk Ustaz Ishak Zaini.


11 comments:

Cikgu Sue [CS] said...

salam aa,
hmmm hidup sendiri....SUNYI
hidup berjemaah.......INDAH
InsyaAllah... =)

Ishak Zaini said...

Aslmkm..

Ada lidi kecik, ada lidi besar, ada lidi tua, ada lidi muda.. Kalau ia satu sahaja, rapuh dan mudah dipatahkan. Tapi bila disatukan semua, ia jadi kukuh, dan payah nak dipatahkan.

Kalau penyapu lidi digunakan untuk membersihkan habuk dan sampah. Kita pula, marilah sama-sama berganding bahu menjadi penyapu yang membersihkan kesyirikan dan kemungkaran..

aliaazuan said...

Salam CS,

Betul kata Cs tu, hidup infiradi & berjemaah tu sgt berbeza. Byk manfaat yg kita dpt. Oleh itu, sibuk2kanlah diri kita dgn jemaah.

aliaazuan said...

Salam Ustaz Zaini,

Itu perumpamaan yg paling tepat. Smua org perlu penyapu, takde org yang tak perlukan penyapu dlm rmhnya.Tak apa la, biar jadi penyapu, dihina, diguna utk sapu benda2 kotor, diletak kat luar rmh...tp penyapu itu la yg bg manfaat kat smua. smuanya dgn izin Allah. jazakallah ustz atas nasihatnya.

Captain said...

salam aliaazuan,

Baik penyampaian ini dan kreatif juga Cikgu ni! Semuga memberi manfaat kpd pembaca...

Jazakallah khairan.

aliaazuan said...

Salam Capt,

Sbnrnya....sbnrnya....heee,ana takdan ari tu.. Tu yg buat gitu2 je. Mmg diakui tak kreatif pun, ssungguhnya ilham tu Allah yg bg.

hidayu samsudin said...

salam....benar kak...indahnya hidup berjemaah..susah dan senang dirasai bersama..di kala susah ada saja sahabat yang membantu...

aliaazuan said...

Salam Ayu..

Sronok kan?

hidayu samsudin said...

wslm...

seronok....lebih seronok dpt pg nusrah aritu..walaupun satu hari...mmg seronok hidup berjemaah...

Bijen M. said...

Salam.
Bertambah jazbah lagi ni.
He he he.

aliaazuan said...

Salam Tuan Bijen,

erk,ada naik jazbah juga ke cerita gini? Nnti pi le ipb duduk dgr bayan Maulana, baru la bertmbah jazbah kot.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails