Saturday, May 1, 2010

PETUA AJAIB & CERITA ORANG DULU-DULU... (PART I)

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Salam mahabbah drp ana utk antum semua shbt2 ana sekalian. Alhamdulillah..ada gak masa lapang utk ana pd pagi hari Sabtu yg mulia ni, dapat leee menulis & bercerita sepatah dua kata. Ana ni ada satu mslh je bila ngadap komputer lama2 ni. Dgn izin Allah,mudah sgt kene migrain. Jd, ana draft sikit2..

Sblm ana mengorak langkah memanjangkan post2 dlm blog ana ni, ana nak cerita sikit brkenaan tajuk entry kali ni. Tajuk ini sgt penting utk kita kerana ia adalah jwpn yg kita cari2 selama ini. Dan ini bukanlah citer atuk nenek kita masa zaman Tanah Melayu dijajah @ petua2 utk awet muda @ goreng ikan supaya tak hangus...bukan! bukan! bkn yg itu. tp, citer ape yerk! Hmm..ana pun tak tau nak ckp macana. Kalau nak tau, baca la entry ni sampai abis...pelan2 ya,baca sikit2 & jgn boring.

Kota A Famosa..mmg cerita dulu2. (takde kaitan pun dgn entry nih)

Begini ceritanya..
Seorg waliyullah yg bernama Abu Yazid Busthami Rahimahullah Alaih telah mencari guru yg dpt menyelesaikan 3 masalahnya. Beliau telah pergi kpd 4440 mimbar (org2 lama dulu dia pakai pkataan 'mimbar',yg brmaksud ulamak. Mereka guna istilah tu utk menjaga maruah & kpntingan para alim ulama ketika tu). Malangnya dia tidak bertemu jwpn kpd soalan2nya. Lalu pergilah dia ke Kaabah & msuk ke dlmnya dgn berjabat dgn daun pintu Kaabah trsbut. Beliau pun mengulangi soalan2nya lagi...

SOALAN 1: Wahai Tuhanku,apakah satu2nya jalan utk selamatkan AGAMA? Maka trdengarlah satu suara yg menyeru dari Yang Menyeru.."Hai Aba Yazid,selamatnya agamamu adalah dgn kamu memelihara kesempurnaan janji Tuhanmu.."

Nampak tak ayat apa ditulis kat dlm gambar tu?

SOALAN 2: Wahai Tuhanku, apakah yang dapat menyelamatkan IMAN? Maka menyeru oleh Yang Menyeru.."Hai Aba Yazid,bermula selamat iman itu adalah dlm memelihara lisanmu drp dusta, dan drp mengumpat2 & berkata yg sia2 yg tiada faedah kpd akhirat.."

Gambar student mana ni? Oh,gambar hiasan aja...mgkin diorg brbincang psl pljran tu...

SOALAN 3: Wahai Tuhanku, apakah yang dpt menyelamatkan ROH & JASADku? Maka menyerulah dari Yang Menyeru..."Hai Aba Yazid,bermulanya selamat roh & jasadmu itu dlm meninggalkan sgala keinginan dunia & segala lazatnya.."

Apa pula yg ada dlm kotak ni ya? Wah, mgkin al-fulus @ harta qoooruuun...

Sahabat2 sekalian..inilah pkara yg nak ana nk smpaikan hari ini. Ceritanya pendek aja,tp diganggu pula dgn gambar2 yg tibe2 muncul,maka jadilah panjang entry ni... Cerita ni ana petik drp sbuah kitab pondok lama, AL-MUHIMMAH & AL-MAWA'IZ AL-BADI'AH. Dan huraian ceritanya telahpun ana mempelajarinya drp tok guru ana. Alhamdulillah..

Jdi, apa pengajaran @ 'petua' yg dpt diambil drp cerita di atas?

1-Utk selamatkan agama kita, kita sndiri kena ada usaha. Sama2lah kita tunaikan kewajipan kita trhadap Allah Taala.
2-Utk memelihara iman kita pula,prlu lah berusaha menjaga lidah drp brdusta, mengumpat & brckp yg sia2.
3-Utk selamatkan roh & jasad kita, perlu jaga nafsu kita yg payah nk kawal ni & jgnlah berlebih2-an...

Firman Allah Taala:

3:133
Mafhumnya:Dan bersegeralah kamu kepada keampunan drp Tuhan kamu (mengerjakan amal2 yg baik) dan mendapat syurga yg luasnya seluas langit & bumi, yg disediakan bg org yang bertaqwa..(Ali 'Imran-ayat 133).

Semoga kita sama2 dpt amalkan...dan ingat, ini baru part 1. Ada lg part 2 nye yg akan menyusul, insyaAllah...

Wallahu alam. Wassalam...




2 comments:

Nur Adilah said...

Assalamualaikum.

Nak jaga iman ni mmg payah ya. Sama2 lah kita berusaha memeliharanya..terima kasih krana mengingatkan.

aliaazuan said...

Salam..

Ya Adilah,begitulah kita yg bernama manusia ini. Sama2 ingat-mengingatkan..

Wallahu alam.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails