Wednesday, April 14, 2010

MUQADDIMAH


بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى اله وصحبه أجمعين

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ALHAMDULILLAH... syukur ke hadrat Allah Taala kerana dengan izinnya dptlah juga ana menyelesaikan kerja2 pembinaan blog yg tak seberapa ini, selepas sudah beberapa kali tertangguh asbab merasakan diri ini sgt lemah, kurangnya kekuatan, menghadapi kesibukan yang berpanjangan & juga sedikit masalah kesihatan.

RAMAI DAH ORG BUAT BLOG, NAPE ANA PUN BUAT BLOG JUGA YERK! Tujuan blog ini dibina bukanlah bermaksud utk bersaing dgn mana2 penulis yang lain, tapi lebih kepada niat asal ana iaitu sama2 dapat belajar, berkongsi & mencari keredhaan Allah..Sudah lama ana ingin membina blog sndiri yang berbentuk agama/ilmu, hanya baru sekarang ianya tercapai dengan izin Allah. Walaupun agak sedikit terlambat drp shbt2 lain, itu bknlah menjadi mslh kpd ana, yg penting agama dpt disebarkan & ana cuba juga melakukan apa yang termampu. Jika ada apa2 yang terkurang, harap dimaafkan..& antum juga boleh memberikan ulasan yg membina & boleh meningkatkan jazbah serta iman masing2, begitu juga kata2 semangat kepada ana & sahabat2 lain untuk terus istiqomah dalam usaha & amalan agama.


TENTANG BLOG INI: Blog ini lebih kepada membincangkan ttg adab2 serta amalan2 harian kita mengikut sunnah Rasulullah (24 jam setiap hari, amalan ini perlu diusahakan) yg mana, sumber rujukannya adalah drp Al-Quran, hadis, bbrapa buah kitab lama karangan ulamak trdahulu yg muktabar serta sedikit sumber ilmu dari apa yg pernah ana dpt semasa bergelar pelajar sblm ini, juga spnjg tempoh pengajian ana bersama guru2 alim yang mmpunyai sanad. Selain itu juga melalui sedikit ilmu@pengalaman berharga sepanjang ana melakukan usaha agama & dkwh bersama rakan2 seusaha dari seluruh negara. Alhamdulillah byk manfaat berguna yg diperolehi. Semoga usaha yg sedikit ini dpt memberi natijah yg baik utk diri kita semuanya...amin.

Dan hayatilah syair drp penyair Arab ini..

"Sesungguhnya ada hamba2 Allah yg cerdik, iaitu yg tidak mementingkan masalah dunia kerana mereka takut fitnah. Mereka sgt berhati2 trhadap dunia, kemudian mereka mengerti bahawa dunia bukanlah tempat tinggal untuk hidup selama-lamanya.. Kemudian mereka menganggap dunia ini bak samudera & mereka menjadikan amal2 soleh sebagai sampan utk mengharunginya..."

Lantaran itu dalam menjalani kehidupan dunia ini ada yg baik, ada yang sebaliknya, ada yg sooleh & ada yang tooleh, ada yg hidayat & ada yg sesat. Ada yang bahagia, ada yg celaka. Org yang mengenal Penciptanya itulah orang yang bkal menikmati kebahagiaan, & org yang melupakan Penciptanya pula adalah orang yg bakal ditimpa kecelakaan.

Wallahu 'alam & Wassalam..

2 comments:

taib wahid said...

Assalamualaikum,

Tahniah diucapkan dan semoga usaha cik alia dalam berdakwah mengingatkan dan menbincangkan ttg adab2 serta amalan2 harian kita mengikut sunnah Rasulullah ini mendapat rahmat dan bantuan dari Ilahi. InsyaAllah ana akan sentiasa update tentang brita2 dan khabar dari blog ini. Sedikit masa lagi akan ana addkan di link ana kerana buat masa ini keadaan connection internet tak mengizinkan.

Semoga segala perbincangan dan perkongsian di sini dapat memberi manfaat kepada kita dan sahabat2 yang lain dalam mencari redha Ilahi. Berbincanglah dan berkongsilah dengan penuh adab,kasih sayang dan fikiran yang terbuka berpandukan al-Quran dan hadis. Jazakallah khair.

Semoga cik aliaazuan sentiasa istiqamah dalam perjuangan dan sentiasa diberi hidayah olehNya.

Wassalam.

AS SAFI TIJARAH ENTERPRISE said...

Waalaikumussalam encik Taib.

Jazakallah khir atas sokongan serta smngt drp anda.
Minta maaf laaaa...jika lps ni lama2 sekali baru nk tulis entry baru..mgkin ana x dpt nak aktif mcm en.Taib & org lain yg semuanya rajin2 & byk masa nk mnulis. Masa 24 jam pun rasa mcm x ckup, smuanya perlukan pembhgian. InsyaAllah akan diusahakan juga.Tp jgn la pakat2 boring pula kalau takde entry baru ya..

InsyaAllah sama2 sokong menyokong.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails