Thursday, March 3, 2011

MARI BERZIARAH & MENERIMA TETAMU

بسم الله الرحمن الرحيم
Suatu ketika Hazrat Ali Karramallahu Wajhu sedang menangis. Apabila ditanya sebabnya, beliau berkata: Sejak tujuh hari tiada seorang tetamu pun datang ke rumahku. Aku takut Allah Subhanahu Wataala ingin menghinakan aku (kerana sesuatu kelakuanku yang tidak disukaiNya)...

(dipetik daripada kitab Fadhilat Sedekah-jilid 4- karangan Sheikhul Hadith Hazrat Maulana Muhammad Zakariya Rahmatullahi Alaih).

Kesimpulan: Kena fikir risau & susah hati tetamu tak datang rumah kita sampai berhari-hari. Mari tingkatkan amalan berziarah dan menerima tetamu. Azam, insyaAllah...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Tetamu tak diundang....terjumpa kat google. Terkejut sungguh dibuatnya.

17 comments:

ahmad humairi said...

assalamualaikum,

terkejut dengan tetamu yang tidak diduga. Terimalah kehadirannya selagi tidak memudaratkan tuan rumah.

Lazimnya haiwan liar, mahupun yang berbisa, tidak akan menyerang kalau tidak diganggu....biarkan ia bertandang dengan rahmat Allah.

aliaazuan said...

salam, ckgu.

Betul tu, tp mslhnya geli la pulak. penakut pun ada. :)

Ibnu Mutalib said...

masyaALlah

Marina Ali said...

Assalamualaikum,kak...ziarah blog akak,moga kita bole menjalinkan silaturahmi ye kak ;),ada mase mailah jengah2 blog saye kak,boleh kita kongsi2 info dan cerita yang bermanfaat,Jazakillah
an nasuha tawakal illallah http://www.annasuhamuslimahshoppe.blogspot.com

Cikgu Sue [CS] said...

Assalamualaikum aa,
time kasih aa...wat susah2 je cr penawar tu kat dlm buku...hubby masih blum d perubahan..xpelah InsyaALLAH CS tgk dia sabar...

hmmm...alahai aa, CS rasa rumah CS paling jarang dikunjungi tetamu...mgkin sbb rumah kami ni jarang ada penghuninya..hmmm sronoknya terima tetamu =)

ank_ayah said...

Masyaallah,mmg terkejut! O.O hehe.. Insyaallah azam..

Captain said...

salam aliaazuan,

Dasat tetamu yg tak diundang...jika saudara tak dtg lawat rumah kita yg hebat seperti rumah diatas mesti takut dengan barang-barang mewah... jgn dihiasi dgn barangx yg mewah seperti baranganx krital atau pasu bohemia yg mahalx belaka nanti saudara takut nak dtg... jazakallah khairan.

aliaazuan said...

Assalamualaikum.

Ibnu Mutalib,
Laahaulawalaa quwwata illa billah.


Marina,
Alhmdulillah..dh jmpa lg sorg kawan masturat. InsyaAllah, nnti kita lanjutkn lg silaturrahmi ye.


CS,
Ala.. x susah pun, insyaAllah. bntu mmbantu apa slahnya kan. smoga cpt smbuh ya.
Hmm...nmpknya kena slalu buat jamuan mkn2 lah cmni, ikram org len, pnggil jiran2, kngkawan masturat... CS kan dh byk kumpul resepi. Apa lg, kena bersilat kat dapur ler... :)

aliaazuan said...

Anak_ayah,
Terkejut yea...tanda peningkatan iman la tu.
saidina Ali lg trkejut tkde tetamu dtg umah smpai 7 hri. Kita plak relax2 je kalau takde org dtg. (ni kata kat diri sndiri ni, bkn kat org len tau) :'(


Captain,
Rumah ana pun takde la brg mewah juga, hrp tak mmberi kesan apa2 kpd hati tetamu yg bertandang. Jd spe2 yg nk dtg umah, dipersilakanlah..insyaAllah.

P/s:(Nmpknya kena azam terima jemaah masuk ke rmh ni scpt mungkin. Harta yg digunakan di jalan agama, itu yg lbih bermnfaat, insyaAllah, amiiin)

Anak Pendang Sekeluarga said...

tetamu membawa rahmat...
bab2 ikram tetamu nie,kita kene banyak belajar dgn org india...depa pandai dlm nk manage tetamu ni...hahahahhaa

aliaazuan said...

salam,
Anak Pendang,
Ya, betul, betul. Depa punya ikram mmg tinggi.. sggup kelaparan, janji tetamu dpt mkn.

Bijen M. said...

Salam.
Saya tengah ziarah-ziarah kengkawan dekat KL ni. Dah 2 minggu saya tak balik rumah.
Ke ke ke!

aliaazuan said...

Salam.
Tuan Bijen, bagus2. Tp lama tu..orang rmh tak marah kah?

Norsha said...

salam ziarah,
boleh saya jadi tetamu anda kat blog ni,
saya ahliaM....dari kuantan,
blh tukar2 cerita,
kongsi2 ilmu (tak bykmanaupun sebenarnya)

aliaazuan said...

Salam Norsha (ahlia Mr.M)

alhmdulillah dh buka blog notasisi. mcm notasiku je namanya kan? MasyaAllah,boleh...mai la kita jd kwn. Lg ramai kwn, lg byk mnfaat...insyaAllah.

Nur Fannun said...

asal namanya tetamu kenalah dilayan dgn baik..tetamu bwa rahmat & bawa pulang 'sampah'dr rumah kita..biar btul gmbr tu..
buaya betina tu, buaya jantan tak maunye..

aliaazuan said...

Salam.

Nurfannun,
maklum la dosa kita smua ni byk sgt kan. Kena panggil2 org dtg rmh slalu la mcm nih. :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails